Google+

tisdag 29 april 2014

Cyklade visst 1500 km under vintern!

I höstas bestämde jag mig för att cykelpendla till jobbet hela vintern. En daglig dos cykling på ca 26 km. Jag satte upp ett mål att cykla 1500 km från November till April och igår gick jag i mål. Här kommer ett ganska långt inlägg om det hela (risk för skryt).

För exakt ett år sedan skaffade jag mig en alldeles egen racercykel, främst för att kunna pendla till jobbet. Jag pendlade under våren fram till semestern och fortsatte efter semestern en bra bit in på hösten. När vintern närmade sig tyckte jag att det kändes lite jobbigt att behöva ställa undan cykeln och börja åka kollektivt. Det hade ju gått så bra att pendla på racern, och jag var inte sugen på att börja betala för att sitta på röven två gånger om dagen fram till April. Det var inte heller aktuellt att fortsätta med racern eftersom det har en tendens att bli lite halkigt och snöigt här uppe i Jämtland. Så jag tackade för de trevliga turerna i både solsken och regn ställde undan racern för säsongen.





Jag bestämde mig för att försöka fortsätta med cykelpendlingen under vintern. Jag tänkte att ett snitt på tre gånger i veckan under perioden November till och med April borde vara rimligt. Det faller ju alltid bort dagar på grund av jobbresor, vab, förkylning och dylikt. Jag räknade fram att tre dagars cykelpendling i veckan under den perioden landade nånstans kring en totalsträcka på 1500 km (avrundat uppåt så klart). Målet blev alltså att cykla 1500 km mellan 4 November och 30 April.

Budgeten tillät inte inköp av en rejälare cykel för vinterbruk. Lösningen blev att rusta upp min gamla Skeppshult STC, som med sin rejäla stålram och köttiga dubbdäck vägde in på ca 20 kg. Efter lite bantning av onödiga detaljer (stöd, pakethållare, stänkskärmar) och byte av några grejer till lättare (styre och sadel) fick jag ner vikten till ca 17 kg. Kanske inte så mycket, men det gav en viss psykologisk effekt att veta att den var lättare. Läs mer här.

Stålhingsten

Vintern bjöd på det mesta när det gäller väder. Vind, solsken, regn, snö, is och dimma. Men jag hade ju bestämt mig för att cykla och bet ihop. Jag fick in en rutin och en vana så det var aldrig aktuellt att inte cykla så mycket jag orkade. Visst kom det dagar då jag hellre hade tagit det lugnt på morgonen och satt mig på bussen och halvsovit på väg till jobbet. Men så länge jag var frisk så cyklade jag och tog mina vilodagar enligt planen. Jag ångrar inte en enda cykeltur, framförallt inte nu när jag är i mål.

In i dimman

Solnedgång

Nyfallen snö

Fint vinterväglag

Skyddsskägget har fått jobba!


Utöver cykelpendlingen så tränade jag självklart annat. Under hösten och fram till jul styrketränade jag och sprang en del. Jag var lite rädd för att cyklingen skulle göra att jag inte orkade med det andra, men det gick. Benen var visserligen alltid trötta, men jag tror att jag byggde upp en bra uthållighet, vilket var målet med vintern. Så här i efterhand undrar jag själv hur jag klarade av det (se exempel). Man skulle även kunna tro att jag borde tappat en massa i vikt med tanke på förbrukningen, men jag har lagt på mig några kilo under vintern, vilket jag är nöjd med. Hur som helst, här kommer ett utdrag ur min träningsdagbok.

Vecka 46!

Efter julen fortsatte jag med cyklingen och träningen. Jag drog ner på löpningen och körde oftast ett längre pass på helgen. Cyklingen tog ganska lång tid och jag valde då att prioritera bort löpningen. Det började gå mot ljusare tider och det var till och med ljust de dagar då jag kunde cykla hem lite tidigare. Jag började se slutet och insåg att jag hade den värsta perioden bakom mig.

Soligt, men jobbigt underlag

Jag betade av kilometer efter kilometer och igår, när det var dags att cykla hem, återstod endast 16 km. Eftersom turen hem är ca 13 km bestämde jag mig för att ta en liten omväg för att bli helt färdig. När jag klev av cykeln hemma vid dörren var jag i mål, med två dagar till godo.

MÅÅÅL!!!

Nu ska jag bara bli av med en liten men seg förkylning, skruva på pedalerna på racern och fortsätta cykelpendlingen. Som en liten avslutning på inlägget så kan jag rapportera att jag sen jag började cykelpendla för ett år sedan har jag cykelpendlat ca 3200 km. Det motsvarar ca 230 åk med bussen som jag sluppit. Vilket innebär i runda slängar ca 7000-8000 kr i bussbiljetter som jag inte behövt betala, det är inte fy skam. Dock så är racern inte "intjänad" än... inte heller renoveringen av stålhingsten. Men sätt ett pris på ökat välbefinnande, bättre hälsa och ett år då jag varit piggare än nånsin.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar