Google+

tisdag 28 oktober 2014

VAB-träning (lite MacGyver)

Idag är jag hemma och vabbar. Det brukar ganska ofta innebära att jag inte styrketränar eftersom jag vanligtvis inte kan genomföra de planerade passen hemma. Men nu är det som så att dagens pass funkade hur bra som helst att köra hemma, med några mindre justeringar. Jag skrapade ihop den utrustning som jag har hemma och körde en variant på det planerade bröst-, axlar- och armpasset (Pass 2 vecka 10-12). Ursprungspasset ser ut så här:

5x5 Dips, med extra vikt vid behov
4xMax Chins
4x10 Hantellyft åt sidan
4x10 Militärpress
5x10 Scottcurls
5x10 Tricepspress i kabelmaskin

Problemet med att träna hemma, om jag ska följa programmet, är att jag inte har tillräckligt tunga vikter för vissa övningar. Visst, det känns, men det tar inte tillräckligt bra. Jag kan visserligen öka antalet reps, men då blir det ju inte riktigt samma pass. Det kanske inte spelar så stor roll då det bara är ett enstaka pass, men jag vill köra tungt. Dessutom så är det en utmaning att hitta på alternativ. Det jag har att tillgå hemma ser ni på bilden. Jag har dessutom en trappa som går bra att göra chins i.

Hemmagym

Jag började med att köra dips mellan två stolar. För att öka på vikten bar jag en ryggsäck med 20 kg gjutjärn i.

Chins gjorde jag i trappan, alltså hängde under trappan i ett av de övre trappstegen.

Hantellyft åt sidan gjorde jag med två 8 kg-hantlar. Egentligen lite för lätt, men jag pausade ett par sekunder i övre läget så det blev också tungt. Lite kortare vila mellan varje set så blir det också tungt.

Militärpress ersatte jag av dubbel axelpress med kettlebell, med mina två klumpar på 16 kg. Det tog också bra.

Scottcurls, alltså koncentrerade bicepscurls, körde jag sittande på en stol. 8 kg var för lätt men efter lite klurande fick jag till en bra lösning. jag ökade motståndet med ett gummiband. Väldigt nöjd med lösningen.


Tricepspress i kabelmaskin ersatte jag med triceps kickbacks. Det känns som att det är en ganska likvärdig rörelse som går att köra med lite lättare vikter och ändå få bra kontakt.


Nu ska jag fortsätta bygga lego. Det är en piratö på gång.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar