Google+

torsdag 15 januari 2015

Vintercykling och tunga lyft

Rubriken sammanfattar ganska bra den här veckan än så länge. Skulle även kunna lägga till lite VAB, men det är ju inte direkt träningsrelaterat. Inte mer än att det kan vara något som man måste planera för den här tiden på året. Även om ni inte har barn och behöver vabba ibland så dyker det ju upp saker som ställer till det för träningen. Då gäller det att vara flexibel och försöka få till passen ändå. Som tur är har jag en fru som också tycker att träning är viktigt så det brukar inte vara något problem att sticka iväg och träna efter en dags VAB.

I måndags vabbade jag, men när jag blev avlöst framåt kvällen så stack jag till gymmet och körde måndagspasset (Madcow 5x5). Eftersom det tog stopp i bänkpressen har jag fått gå tillbaka ett par veckor för att försöka komma vidare. Förra veckan klarade jag av den vikten som jag misslyckades med innan jul. I måndags så tog det stopp igen, men det var inte långt ifrån. Jag fick till 4 bra repetitioner på 95 kg men sista lyckades jag bara få upp halvvägs. Så nästa vecka gör jag ett försök till på 95 kg. Knäböjen och stångrodden går bra än så länge. Det är tungt, men det går.

Måndagens tyngsta stångrodd, 77,5 kg. 


I tisdags lyckades jag ta mig ut och köra ett kort och ganska långsamt skidpass i Ås. Det blev ett varv på 6:an. Som sagt, det gick inte särskilt fort, men idag har jag sjuk träningsvärk i triceps och ben, så det tog bra. Inte direkt van vid att åka skidor för tillfället.

Igår (onsdag) var jag tillbaka på jobbet. Eftersom det var -17 på morgonen så beslutade jag mig för att cykla, fast med balaclava. Jag är ju inte helt tokig. Det visade sig vara ett bra beslut. Att bära balaclava alltså. Det var väldigt kallt, men det gick bra att cykla ändå. Tårna var iskalla när jag kom fram, men efter onsdagspasset på gymmet var de varma igen. Efter cykelturen körde jag alltså onsdagens pass, vilket innebär knäböj, militärpress och marklyft. Den tyngsta övningen under det här passet är marklyft. Knäböjen är lättare än under måndagens pass, fyra set som inte är så tunga. Militärpressen börjar också bli tung, men med lite extra vila mellan setten går det bra. Tyngsta settet marklyft igår var 5x125 kg. Det är jag nöjd med.

Efter en dags arbete var det bara att byta om cykla hem igen. Temperaturen hade stigit något, så det var väl bara -15 när jag cyklade hem. Lite lätt motvind också. Än en gång var jag glad att jag hade tagit på mig luvan. Skrev ju lite om vintercykling för ett tag sedan, kolla in om ni inte redan gjort det!

Skönt att slippa fartvind när det är -17

Idag är det torsdag och snart är det helg. Jag har morgondagens pass kvar att klara av innan jag får ta helg dock. Jag ska göra ett försök på den här veckans maxvikt i bänk, 3x97,5 och se hur det går. Veckan då det tog stopp klarade jag av fredagens vikt, trots att jag misslyckades med måndagens. Styrkan finns, men inte i tillräckligt många reps. Men först ska jag cykla hem idag. Självklart cyklade jag även idag. Varför inte liksom?





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar