Google+

tisdag 24 mars 2015

Test av nytt upplägg (träningsupplägg alltså, inte tallriksupplägg)

Efter att ha kört Madcow och 531 som har tyngdpunkt på att öka i styrka kände jag att det var dags för något nytt. Det är ju bra att periodisera träningen lite så nu tycker jag det kan vara dags för lite fokus på att bygga istället. Självklart bygger du muskler när du tränar maxstyrka, men sen jag bytte fokus i höstas har det liksom avtagit lite så jag tänkte testa något annat ett tag för att se om det händer något.

Jag har hittat ett spexigt och intensivt program som sträcker sig över 40 dagar som jag vill testa och utvärdera. Det heter MI40 och är framtaget av Ben Pakulski. Det är ett program som du måste betala för, fast jag gissar att det går att hitta delar av det på nätet om man letar. Hur som helst så var det ingen astronomisk summa, inte värre än att äta ute en kväll. Är det ett upplägg som fungerar bra så är det lätt värt det. Dessutom är tanken att du ska lära dig ett sätt att träna som du kan ta med dig i fortsättningen. Det är ett sätt att träna och inte bara ett program.

Hur som helst. Till skillnad från Madcow och 531 så ligger fokus inte på hur mycket vikt du lyfter utan på hur du lyfter. Det är känslan och muskelkontakten som är det viktiga. Det gäller att belasta rätt muskel, i hela dess längd under optimal tid. Det innebär bland annat att tempo och vila mellan set är viktigt för att du inte ska återhämta dig för mycket. Tempot är 4010, vilket innebär 4 sekunder under rörelsens negativa del, 0 sekunder i ändläget, 1 sekund under den koncentriska delen och 0 sekunder i ändläget. Syftet är att musklerna aldrig ska tappa spänningen utan vara under belastning hela tiden. Rätt utfört får du bra muskelkontakt. Det är mestadels 4 set med 8 repetitioner, där sista settet är dropset. Men det förekommer även superset, triset och gigantset. Utöver styrketräningen är det inplanerat tre pass konditionsträning per vecka. Korta intensiva intervallpass. Idag är det tydligen dags för ett. Kan bli spännande.

Utöver själva programmet med övningar ingår även övningsbeskrivningar i text och som film, kostplan och en massa reklam för kosttillskott. Det ska intas innan, under efter och lite när som helst för att du i princip ska slippa bli av med alla muskler på direkten. Jag är lite skeptisk till hur noga det är, jag vill ju gärna ha möjlighet att göra annat än att tänka på sånt. Jag tänkte väl försöka följa kostplanen så gott det går. Jag ska försöka göra vettiga matlådor så att jag är förberedd. Ibland kanske det till och med blir en riktigt trevlig matlåda.

Timjansbiff med rostad potatis och svampsås. Lite grönsaker på det, så är saken biff...


Efter att ha kört två pass, dag 1 och 2, kan jag konstatera att det verkar fungera eftersom jag har den värsta träningsvärken jag haft på väldigt länge. Igår körde jag rygg och baksida lår och jag har träningsvärk i precis hela ryggen. Hela vägen från ländryggen upp till nacken. Riktigt skönt. Idag körde jag bröst och biceps och det tog riktigt bra. Jag har inte träningsvärk än, men jag skulle tro att jag har det i kväll. Det är det fina med morgonträning, träningsvärken hinner komma innan det är dags att sova. I morgon är det dags för framsida lår och vader. Jag gissar att jag kommer ha svårt att gå på torsdag. Visst är det underbart!


En fin kalender fick jag också. Perfekt för en sån som jag, som gillar att boka av grejer.

Chocktillstånd efter första passet. I fortsättningen är jag beredd på vad som väntar... hoppas jag

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar