Google+

lördag 11 april 2015

Fredagsfys och discolördag!!!

Styrketräningen fortsätter och jag utsätts för nya utmaningar nästan varje pass. Oftast är själva träningen utmanande. Ibland handlar det om att jag får försöka improvisera fram alternativ till de maskiner som jag inte har tillgång till. Så kan jag tänka mig att det är för många. Men förstår du bara övningen och var det är tänkt att den ska ta, och vad som kanske skiljer den från snarlika varianter så går det oftast att lösa. Det gäller att försöka vara lite flexibel och inte ge upp bara för att det saknas en maskin. Oftast går det att söka efter alternativ på nätet, eller så kanske du råkar snubbla över ett tips helt oväntat. I en blogg till exempel. 

Igår var det framsida lår och vader som stod på schemat. Vanligtvis är det ett pass jag har kört på ett annat gym än mitt vanliga eftersom det saknar t ex hack squat och sittande vadpress. Igår körde jag dock på det vanliga gymmet så jag fick försöka lösa det ändå. Tidigare pass har bestått av både hack squat och benpress och då känns det som en ganska tråkig idé att ersätta hack squat med benpress. Det blir liksom lite för mycket benpress och inte så mycket variation. Igår skulle jag köra knäböj, hack squat, utfall och benspark samt två övningar för vaderna. Jag valde helt sonika att köra benpress istället för hack squat. Inte riktigt samma grej, men det blev ändå variation inom passet och framsida lår fick sig en omgång. 

Nästa problem uppstod när jag skulle köra vader. Det finns varken maskin för sittande eller stående vadpress i gymmet. Hade det bara varit t ex stående vadpress som gällde hade jag nöjt mig med att köra det i benpressen, men nu skulle det ju vara lite variation. Både stående och sittande. Det kanske är lätt att tänka att det inte spelar någon roll, det är väl bara att köra stående i benpressen och vara nöjd med det? Men jag tänker att det oftast är en tanke med att köra de olika varianterna. Just den här gången tog jag reda på vad skillnaden är. Det är kanske något ni redan vet, men jag tänkte berätta det ändå. Vaden består av två muskler, en som är utanpåliggande och synlig (gastrocnemius) och en underliggande (soleus). Stående vadpress tränar främst gastrocnemius. När du sitter ner böjer du benet i knäleden och då är det soleus som tränas. Så det är lämpligt att köra både sittande och stående för att täcka upp hela vaden. 

Vadens muskler (och sena)


Hur som helst. Sittande går att köra utan maskin, sittande med fötterna på t ex en viktplatta för att få upp dem och sedan lägga en skivstång på knäna. Men det kan vara lite otympligt att hålla på med en skivstång och lägga på knäna, särskilt om du använder en del vikt. Jag testade att köra i en kabelmaskin istället och jag upplevde att det blev stabilare och inte lika bökigt att få upp vikten på knäna. Dessutom blev det lättare att lasta av vikterna när jag körde superset. Tyvärr var det lite dåligt med vikt i maskinen, så det är inte ett lämpligt alternativ för någon som kör riktigt tungt. Jag gjorde en liten film för att förevisa. Som bonus får ni se mina klena vader.


Stående vadpress gjorde jag ett ben i taget med en hantel i ena handen. Kör du med en fot i taget behöver du inte så tunga vikter och det är lättare att hålla balansen. I alla fall för mig. 

Idag var det dags för discoövningar, bröst och biceps. Inte så mycket att orda om. Det var ganska jobbigt och tog bra. Fick ganska rejäl sån där pump, eller vad det nu kallas. Nu är jag klar med den här veckan i alla fall. Trevlig helg!







Inga kommentarer :

Skicka en kommentar