Google+

tisdag 28 april 2015

Produkttest: Proteinpulver

För ett tag sedan fick jag möjligheten att testa en valfri produkt från Svenskt kosttillskott. Eftersom jag brukar använda mig av lite kosttillskott så tog jag chansen. Det enda kosttillskott som jag normalt använder är proteinpulver. Jag ser det som ett smidigt och bekvämt sätt att komplettera kosten med protein. Jag har inte möjlighet att se till att varje måltid är optimalt komponerad med rätt mängd protein. Normalt sett brukar jag ta en shake med protein i samband med träningen och då är det smidigt med pulver. Jag hade lika gärna kunnat äta mer vanlig mat, men jag har lättare för att få i mig det där extra om jag dricker det. Diskussionen om vilken effekt eller nytta proteinpulvret har kan vi lämna därhän. Men att du behöver äta tillräckligt med protein för att lägga på dig massa är ingen hemlighet. Hur mycket du behöver äta är individuellt. Kan du lösa det enbart med vanlig mat så är det super. Om du som jag har problem att äta mycket utan att bli uppsvälld och fullproppad kan proteinpulver underlätta.



När jag köper proteinpulver så vill jag att det ska vara en så ren produkt som möjligt. Så mycket protein som möjligt, minimalt med fett och kolhydrater och så lite tillsatser som möjligt. Dessutom vill jag har låg laktoshalt för att magen ska må bra, eftersom den är lite känslig. En del proteinpulver innehåller en massa andra grejer, extra glutamin, matsmältningsenzymer, kaffe, taurin och annat spexigt. Jag vill ha rent protein.

Smaken kan ju vissa tycka inte är så viktigt, eftersom det är proteinet du är ute efter. Men om det smakar skit, så är det svårt att få ner det. Så även om jag kört med proteinpulver utan smakämnen och sötningsmedel så ville jag ha lite smak den här gången.



Jag ställde in siktet på Core Protein Pro från Svenskt kosttillskott. Det är ett proteinpulver med hög proteinhalt som dessutom har låg laktoshalt (< 0,1 g/100 g). Det består av vassleprotein i form av vassleproteinisolat och vassleproteinhydrolysat. De här formerna av vassleprotein tas upp snabbt av kroppen. Utöver proteinet innehåller Core Protein Pro sojalecitin, kakao, smakämnen och sötningsmedel. De tre sista är svåra att undvika om du vill ha smak.

Innehåll


Efter att ha druckit en shake efter mina träningspass under några veckors tid kan jag konstatera att det funkar bra för mig. Det löser sig lätt i vatten, magen blir inte uppblåst och jag känner mig inte mätt efteråt. Jag har inte känt av några problem med magen som jag kan få av andra proteinpulver som har högre laktoshalt.

Jag valde chokladsmak eftersom jag föredrar den. Efter att ha kört på naturell och nån dassig jordgubb av ett annat märke ville jag ha lite rejäl chokladsmak igen. Efter att ha råkat ut för ett pulver med riktigt vidrig chokladsmak var jag lite orolig att det skulle smaka bäver, men det gjorde det inte. Bra och ren chokladsmak, ungefär som O'Boy om du blandar med mjölk. Inga som helst problem att få ner.

Jag är nöjd med Core Protein Pro och kan mycket väl tänka mig att fortsätta använda det. Vill du ha ett rent proteinpulver utan konstigheter som är snällt mot magen och smakar bra så testa Core Protein Pro. Eftersom det innehåller vassleproteinhydrolysat så är priset ganska högt, ca 300 kr för 800 g (19 portioner). Men jag antar att du får vad du betalar för.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar